Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Analýza prezentace muzeí a expozic českého literárního kánonu v online prostředí
Garbová, Denisa ; Vachková, Iva (vedoucí práce) ; Činátlová, Blanka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá prezentací literárního kánonu na webových stránkách literárních muzeí. Nejprve bylo nutné stanovit kánon autorů pro tuto práci - jako metodu jsme zvolili analýzu školních seznamů četby k maturitě z českého jazyka a literatury pražských veřejných gymnázií. Následně jsme zkoumali, zda je danému autorovi dedikováno muzeum a pokud ano, tak zda má toto muzeum vlastní webové stránky. Tímto způsobem jsme stanovili 16 literárních muzeí pro následnou analýzu. Webové stránky byly analyzovány dle čtyř kritérií: Uspořádání webových stránek, komunikace s návštěvníkem, vizuálního stylu a edukačních programů a edukačního potenciálu. Toto poslední kritérium bylo klíčové pro další část výzkumu v této diplomové práci. Navazovalo na něj dvojí dotazníkové šetření, jedno s respondenty z řad učitelů českého jazyka a literatury na pražských gymnáziích, druhé s respondenty z řad reprezentantů literárních muzeí. Do této části výzkumu se zapojilo 7 muzeí a 7 učitelů. Dotazník pro muzea doplnil zjištění z předchozí analýzy webových stránek muzeí a vyplynulo z něj, že školní skupiny jsou pro muzea významnou návštěvnickou skupinou. Cílem dotazníkového šetření s učiteli jakožto respondenty bylo zjistit, zda učitelé se svými žáky literární muzea navštěvují a jaké jsou jejich motivace pro tyto...
A co když jsme to my? Velké příběhy evropské kultury a možnosti jejich aktualizace
Jaluška, Matouš
Přednáška v rámci Konference pro učitele českého jazyka pořádané nakladatelstvím Fraus.
Otázka čtenářského kánonu a formy recepce v literárním vzdělávání na 2. stupni ZŠ (se zaměřením na tvorbu K. H. Máchy a B. Němcové)
SEDMÍKOVÁ, Kristýna
Práce se zaměří na problematiku českého literárního kánonu a literárního odkazu jakožto národního bohatství, přičemž si práce bude všímat zejména recepce tohoto odkazu u žáků na druhém stupni ZŠ. Za tímto účelem byli zvoleni dva autoři Karel Hynek Mácha a Božena Němcová. Jedná se o kanonické autory, jejich práce byla v mnoha ohledech průkopnická a určující pro následný vývoj české literatury. Práce si klade otázku, do jaké míry je těmto spisovatelským osobnostem přikládána důležitost v očích učitelů i žáků ZŠ. Práce upozorní na odlišné vnímání klíčových autorů v minulosti a v dnešním kontextu. Práce se také pokusí zjistit, jaké didaktické postupy a strategie volí pedagogové při vyučování klíčových autorů. Dalším cílem práce je zjistit, zda učitelé využívají při vyučování zmíněných autorů vlastní inovativní postupy, popřípadě užité formy srovnat s dalšími možnými postupy, které by mohly přispět svou poutavou podstatou k pozitivnímu přijetí u žáků a také k následnému prohloubení porozumění dané problematice.
Kánon anglofonních literatur v českém kontextu
Onufer, Petr ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Hilský, Martin (oponent) ; Nagy, Ladislav (oponent)
Přítomná práce pojednává o tom, jakým způsobem se utváří kánon anglofonních literatur v českém kontextu. Vychází přitom z konceptu trojjediné literatury, v jehož rámci pro poezii a prózu platí stejné zákonitosti jako pro literární kritiku: ta není vnímána jako služebné psaní, nýbrž jako svébytný literární druh, který zasluhuje stejnou pozornost jako tzv. "tvůrčí literatura". Na budování literárního kánonu se ovšem po svém podílejí všechny tři literární druhy. Proces utváření kánonu přitom probíhá zcela jinak a s jinými výsledky v původním, tj. anglofonním prostředí a v českém kontextu - a odlišné jsou i vzniknuvší kánony: kupříkladu soudobý český kánon americké prózy se znatelně liší od soudobého amerického kánonu americké prózy; totéž platí o poezii či o kritice apod. Definitivní závěry komplikuje bytostně nestálá, proměnlivá povaha kánonu (či spíše kánonů); proces jejich utváření je z definice neukončený a neukončitelný. Kánony není na místě vnímat jako cíl, v němž by se naplňovalo myšlení o literatuře, nýbrž jako vodítko, pomocný nástroj, který naopak podněcuje k dalšímu studiu a neustále vyzývá k zpochybňování a revizi sebe sama. Přes tento svůj základní - jednoduchý - účel je kánon nesmírně složitým a rozporuplným pojmem. Této komplexnosti významů a implikací se věnuji v úvodu práce. Sama...
Literární analýza děl M. Viewegha: Román pro ženy a Román pro muže z genderové perspektivy
Lavičková, Tereza ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Kalnická, Zdeňka (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá feministickou literární analýzou děl spisovatele Michala Viewegha, konkrétně pak dvěma jeho prozaickými romány Román pro ženy a Román pro muže, které za použití metody tzv. vzdorného čtení podrobuji kritické genderové analýze a následné závěrečné komparaci. Práce se skládá ze dvou částí, a to z části teoreticko - metodologické, kde jsou nastíněna teoretická východiska pro následující druhou, analytickou část. Stěžejními koncepty jsou v první časti nejprve rešerše literárních kritiků a kritiček na Michala Viewegha, teorie Judith Fetterley, Elaine Showalter a Janice A. Radway. Dále pak teoretická východiska problematiky genderu, a to jakým způsobem jsou konstruovány genderové stereotypy. V této časti je čerpáno zejména z teoretiček Blanky Knotkové - Čapkové, Annis Pratt, Claire M. Renzetti s Daniel J. Curran a zakladatele analytické psychologie Carla Gustava Junga. Při popisování femininity a maskulinity jsou stěžejní linií teorie Naomi Wolf, Simone de Beauvoir a Pierra Bourdieho, Michaela Kimmela či Roberta Blyho. Analytická část slouží ke kritickému rozkrývání genderových stereotypů a mocenského diskursu Románu pro ženy a Románu pro muže. V závěru práce je provedena finální kritická komparace obou románů. Klíčová slova: vzdorné čtení, literární kánon, genderové...
Osudové ženy v beletrii Ladislava Klímy : genderové archetypy v dílech Utrpení knížete Sternenhocha a Slavná Nemesis
Veselá, Blanka ; Knotková - Čapková, Blanka (vedoucí práce) ; Kalivodová, Eva (oponent)
Tato diplomová práce je literární analýzou, která pojednává o genderových archetypech ve dvou obsáhlejších beletristických dílech Ladislava Klímy, které jím byly upraveny do definitivní podoby: Utrpení knížete Sternenhocha a Slavná Nemesis. Metodologická a teoretická část práce problematizuje otázku literárního kánonu, obhajuje feministickou kritiku jako legitimní přístup k textu, ohlíží se za poměrně krátkou historií užití genderu jako analytické kategorie a představuje metodu vzdorného čtení. Reflektuje rovněž inspirační zdroj Klímovy tvorby, kterým je filosofie Friedricha Nietzsche, s důrazem na genderové aspekty. Za pomoci dnes již klasických feministických textů, prací o literární teorii a také děl, která jsou stěžejní pro (nejen feministický) rozbor (nejen literárních) archetypů, identifikuje (především) ženské literární postavy s některými z tradičních (i méně obvyklých) archetypů - matkou, čarodějnicí, bohyní spravedlnosti a osudu, kolaborantkou, a dalšími. Kromě archetypů se práce okrajově zabývá také jinými genderovými (literárními) aspekty, například problematikou stereotypně zobrazovaného ženství a mužství, pojímáním žen jako kapitálu, jejich spojením s přírodou nebo ženskou sexualitou, která je stále mnohdy analyzována na základě psychoanalytické teorie Sigmunda Freuda. Klíčová slova:...
Meze a jazyky v poezii současných irských autorek
Theinová, Daniela ; Quinn, Justin (vedoucí práce) ; Pilný, Ondřej (oponent) ; Campbell, Matthew (oponent)
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze ABSTRAKT DISERTAČNÍ PRÁCE Daniela Theinová MEZE A JAZYKY v poezii současných irských autorek Pojem "irská poezie" naznačuje celou řadu dichotomií, od rozpolcenosti jazykové (angličtina vedle irštiny, standardní angličtina vedle irské angličtiny) po rozpory v rovině chronologické (ústní tradice a proti ní psaná literatura, stará irština versus moderní irština). Cílem předkládané disertace je sledovat, jak se rozštěpená kulturní identita - jako důsledek vývoje novodobých irských dějin a silně politizované otázky "národního jazyka" - projevuje v poezii irských autorek posledních čtyřiceti let. Práce si všímá významu dvojdomosti a tematizace spojovníku u anglo-irských a irsky píšících básnířek, protichůdné tlaky jsou ovšem dokládány nejenom v oblasti jazykové. Práce zkoumá přechod od feminismu (např. v díle Eavan Boland, Eiléan Ní Chuilleanáin, Pauly Meehan, Medbh McGuckian a Nualy Ní Dhomhnaill) k post- feminismu (Biddy Jenkinson, Vona Groarke, Caitríona O'Reilly a Aifric Mac Aodha) v irské poezii, přičemž poukazuje na roli, již v tomto procesu sehrála hranice či pomezí mezi anglicky a irsky psanou tvorbou. Disertace má dvě části, z nichž každá obsahuje dvě kapitoly. Část první sleduje některé z přístupů, jimiž se básnířky vyrovnávaly se zděděnou, převážně mužskou...
Pozice díla Terézy Novákové v kánonu české literatury 19. století
NEJEDLÁ, Renáta
Práce bude analyzovat literárněhistorická hodnocení díla Terézy Novákové obsažená v dostupných syntetických pracích, odborných monografiích i sekundárních paratextech, jakými jsou například doslovy knih. Cílem je popsat dynamiku utváření pozice díla Terézy Novákové v kánonu české literatury 19. století, na jehož tvorbě se literárněvědná produkce podílí zásadním způsobem.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.